تسنیمتسنیم، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه سن داره

امید دل مامان و بابا

معنای اسم زیبای دخترم

1391/3/26 12:50
نویسنده : مامان و بابا
6,898 بازدید
اشتراک گذاری

تسنیم نام چشمه ای است در بهشت که در آیه 27 سوره مطففین آمده است.

تفسیر المیزان

و مزاجه من تسنيم
كلمه (مزاج ) به معناى وسيله مخلوط كردن است ، و كلمه (تسنيم ) - به طورى كه آيه بعدى تفسيرش مى كند - به معناى چشمه اى است در بهشت ، كه خداى تعالى نامش را تسنيم نهاده ، و از اين ماده كلماتى به معناى بلند كردن و پر شدن نيز آمده ، وقتى گفته مى شود: (سنمه )، معنايش اين است كه آن چيز را بلند كرد، و (سنام الابل ) به معناى كوهان شتر است . و نيز گفته مى شود: (سنم الاناء) يعنى ظرف را پر كرد.
عينا يشرب بها المقربون
دو عبارت (شربه ) و (شرب به ) هر دو به يك معنا است ، و كلمه (عينا) مفعول فعلى تقديرى است كه يا (اخص ) و يا (امدح ) است و معنايش اين است كه (مزاج آن شراب از چشمه تسنيم است ، كه من آن را اختصاص مى دهم و يا مدح مى كنم به چشمه اى كه ...) و جمله (يشرب بها المقربون ) وصف آن چشمه ، و مجموع ، تفسير براى تسنيم است .
و مفاد آيه اين است كه مقربين صرفا تسنيم را مى نوشند، همچنان كه مفاد جمله و مزاجه من تسنيم اين است كه : آنچه در قدح ابرار از رحيق مختوم هست با تسنيم مخلوط مى شود.
و اين معنا به دو نكته دلالت مى كند، اول اينكه تسنيم از رحيق مختوم گرانقدرتر است ، چون رحيق مختوم با آميخته شدن با تسنيم لذت بخشتر مى شود. دوم اينكه مقربين در درجه بالاترى از ابرار قرار دارند.

تفسیر نمونه

و بعد به آخرين نعمتى كه در اين سلسله آيات آمده اشاره كرده ، مى‏فرمايد : اين شراب طهور ممزوج با تسنيم است ( و مزاجه من تسنيم ) .

همان چشمه‏اى كه مقربان از آن مى‏نوشند ( عينا يشرب بها المقربون).

از اين آيات استفاده مى‏شود كه تسنيم برترين شراب طهور بهشتى است كه مقربان آن را به طور خالص مى‏نوشند ، ولى براى ابرار مقدارى از آن را با رحيق مختوم كه نوع ديگرى از شراب طهور بهشتى است مى‏آميزند!.

در اينكه چرا اين شراب يا اين چشمه تسنيم ناميده شده است ( با توجه به اينكه تسنيم از نظر لغت به معنى چشمه‏اى است كه از بالا به پائين فرو مى‏ريزد ) بعضى گفته‏اند به خاطر آن است كه اين چشمه مخصوص در طبقات بالاى بهشت قرار دارد ، و بعضى ديگر گفته‏اند شرابى است كه از آسمان بهشت فرو مى‏ريزد ! .

در حقيقت شرابهاى بهشتى انواعى دارد : بعضى در نهرها جارى است كه در آيات متعددى از قرآن به آن اشاره شده است.

و بعضى در ظرفهاى دربسته مهر شده است ، چنانكه در آيات بالا آمد ، و از همه مهمتر شرابى است كه از آسمان بهشت و يا طبقات بالاى آن فرو مى‏ريزد و اين همان شراب تسنيم است كه هيچيك از نوشيدنيهاى بهشتى به پاى آن نمى‏رسد ، و طبعا تاثيرى كه در روح و جان بهشتيان مى‏گذارد از همه عاليتر 

پرجاذبه‏ تر و عميقتر است ، و نشئه روحانى حاصل از آن غير قابل توصيف است .

 


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

خاله شیما
8 خرداد 91 14:03
zeynab jan vaghean esme tasnim joonam fogholade khaso bi nazire.man asheghe esmmesham.vaghean esme ghashangiye..


سلام خاله شیما تازه مهندس شده.مرسی عزیزم
آرامش
21 دی 94 9:51
منم ميخوام اسم دخترامو تبسم و ترنم و تسنيم بذارم.واقعا تسنيم اسم زيبايى هست.ممنون از وبلاگ خوبتون.